Czym jest „wgniotka”?
Wgniotka na karoserii lub inaczej wgniecenie to zagłębienie na powierzchni blachy widoczne w odbiciu lakieru. Jest to deformacja powierzchni, która powinna być w danym miejscu równa. Wgniecenia karoserii są widoczne, ponieważ znajdująca się na niej powłoka lakiernicza odbija światło w inny sposób niż na równej powierzchni. Podczas naprawy wgniotek metoda PDR wykorzystuje się tę zależność, aby uwydatnić je, naświetlając dane miejsce specjalnymi lampami PDR. Takie doświetlenie wgniotki na karoserii pozwala możliwie jak najprecyzyjniejszą naprawę. Dzięki temu po wgnieceniu nie będzie ani śladu.
Jak powstają wgniotki na karoserii?
Wgniecenia to zniekształcenia na karoserii samochodu, które odbiegają od oryginalnych kształtów fabrycznie nowych aut. Są to deformacje wyrządzone przez ciało obce. Najczęściej wgniotki na karoserii powstają podczas uderzeń kamieni znajdujących się na drodze, które wypadły spod kół innych pojazdów. Do innych równie częstych powodów powstawania wgnieceń zaliczamy:
- kolizje lub przetarcia z innymi autami bądź przydrożną infrastrukturą,
- obfite opady gradu, śniegu lub lodu
- akty wandalizmu.
Rodzaje wgnieceń na karoserii
Wgniotki na karoserii oczywiście można podzieli na kilka rodzai, od których również zależy sposób ich naprawy metodą PDR. Wyróżniamy:
- Dołek – powstaje najczęściej podczas prostopadłego uderzenia w karoserię przez obcy przedmiot. Wgniecenie kwalifikujemy jako „dołek” w momencie kiedy na lakierze widać nawet najdrobniejsze załamanie światła.
- Pionowa wgniota – jest to uszkodzenie wyrządzone zazwyczaj przez uderzenie drzwi zaparkowanego obok samochodu.
- Rysa – przetarcie powstałe przez przemieszczający się przedmiot wzdłuż panela (drzwi, błotnik) przez inny samochód lub przedmiot typu słupek parkingowy, ogrodzenie drewniane itp. Są to jedne z trudniejszych wgnieceń do naprawy. Często w takim przypadku pojawia się pytanie „ratować czy lakierować” z tym pytaniem odeślę was do mojego wcześniejszego wpisu – ratować czy lakierować
- Szkody gradowe – powstałe przez obfite opady grubego gradu, są stosunkowo łatwe i szybkie do naprawy dzięki metodzie PDR. Dzięki niej nie musisz później lakierować całego auta. Po więcej informacji o naprawach wgniotek spowodowanych gradem zapraszamy tutaj – naprawa po gradobiciu
- Obszerne uszkodzenia – to szkody drogowe, stłuczki, kolizje i tym podobne, który na pierwszy rzut oka kwalifikują się na wyłącznie na wymianę elementu karoserii. Na szczęście dzięki doświadczeniu oraz profesjonalnym narzędziom sprawnie naprawiamy metodą PDR również takie poważne wgniecenia.
Wgniotki a naprawa metoda PDR
Rodzajów wgniotek, jakie mogą pojawić się na karoserii naszych aut, jest bardzo dużo. Na szczęście większość z nich można naprawić dzięki naprawić dzięki metodzie PDR. Nie trzeba wówczas kupować nowych elementów karoserii, szpachlować ani lakierować auta. Decydując się na tę metodę naprawy, masz gwarancje, że po wgniotkach nie pozostanie nawet ślad, a ty zaoszczędzisz.