Najczęstsze pytania zadawane na temat pdr

Najczęściej zadawane pytania na temat PDR – FAQ

Najczęściej zadawane pytania na temat PDR – FAQ

  1. Jaka jest cena naprawy pojedynczego wgniecenia?

  2. Ile kosztuje naprawa po gradobiciu?

  3. Czy po wykonaniu usługi usuwania wniotek po gradobiciu będzie widać ślady naprawy?

  4. Czy przy wyciąganiu wgnieceń pdr powstają mikro pęknięcia lakieru?

  5. Czy da się wyciągnąć wgniotki po gradzie ze słupków dachowych?

  6. Czy mogę sam usunąć wgniecenia po szkodzie gradowej.

  7. Jaki jest koszt naprawy importowanego samochodu po gradobiciu?

  8. Czy da się naprawić, usunąć wgniecenie na „rancie”?

  9. Czy elementy aluminiowe da się naprawić?

  10. Czy wgniotki wyciąga się magnesami?

  11. Czy naprawę po gradobiciu wykonam w pełni z ubezpieczenia AC?

  12. Czy wyciąganie wgnieceń po gradzie przed sprzedażą ma sens?

  13. Czy usuwanie gradobicia może wykonać każdy technik PDR?

  14. Ile trwa kalkulacja samochodu po gradobiciu.

  15. Skąd bierze się różnica ilości wgnieceń? Ja widziałem 20szt. Technik pdr zaznaczył 80szt.

AD 1. Jaka jest cena naprawy pojedynczego wgniecenia?

Ceny usuwania wgnieceń pdr pojedynczego wgniecenia zaczynają się od 150 pln netto. Gdzie wielkość uszkodzenia to do około 30mm oraz głębokości 2-3mm z łatwym dostępem do spodniej części blachy. Czas takiej naprawy może zająć 15-30 min. W przypadku większych wgnieceń kwota naprawy adekwatnie wzrasta do nakładu pracy. Jeśli wgniecenie jest dużo większe istnieje ryzyko „przeciągniętej” blachy, należy demontować części tapicerki oraz kilka innych czynników uniemożliwia szybkie wykonanie naprawy wtedy koszt ustalany jest na podstawie powyższych czynników oraz szacowanego czasu wykonania usługi usuwania wgnieceń metodą pdr bez lakierowania.

AD 2. Ile kosztuje wyciąganie wgniotek po gradobiciu?

Każda szkoda gradowa jest inna i trzeba podejść do niej indywidualnie dla tego nie da się określić jednoznacznie kosztu naprawy wgniotek do wszystkich przypadków. Szkody gradowe wyceniane sa na podstawie cennika respektowanego przez firmy ubezpieczeniowe. Na cenę naprawy składa się przede wszystkim ilość wgnieceń oraz ich wielkość, czy element naprawiany jest z blachy czy aluminium, w przypadku aluminiowych części do ceny usuwania wgnieceń dolicza się 30% z racji iż aluminium jest sztywniejsze, twardsze oraz w porównaniu do blachy nie ma pamięci kształtu co sprawia iż naprawa wyciągania wgniotki jest utrudniona. Do ceny naprawy dolicza się również koszt demontażu oraz montażu części tapicerki lub całych elementów jeśli jest konieczne do ich naprawy. Z tego względu aby dobrze wycenić naprawę usuwania wgnieceń, konieczne jest odwiedzenie wyspecjalizowanego warsztatu PDR. (Cennik napraw po gradobiciu)

AD 3. Czy po wykonaniu usługi usuwania gradobicia będzie widać ślady naprawy?

Dobrze wykonana naprawa usuwania wgnieceń po gradobiciu jest nie widoczna gołym okiem. Po sprawdzeniu blendą z pasami kontrolnymi nie mogą być zauważalne ślady po naprawie. Dotyczy to uszkodzeń nie większych niż 30-40 mm. Większe gradobicia wymagają dużo większego doświadczenia od osoby naprawiającej dany samochód. Jeśli szkoda gradowa ma pojedyncze wgniecenia większe niż 50-70 mm oraz głębokość przekraczającą 4-5 mm, wtedy istnieje ryzyko iż wgniecenia będą „rozciągnięte” a struktura lakieru uszkodzona. W takich przypadkach należy naprawić samochód prostując zagniecenia i ponownie polakierować uszkodzone elementy.

AD 4. Czy przy wyciąganiu wgnieceń powstają mikro pęknięcia lakieru?

Mikro pęknięcia mogą powstać przez nie umiejętne wypychanie dołków. Jeśli technik zadba o odpowiednią kolejność działania podczas przywracania blachy, stosując przy tym odpowiednie narzędzia a temperatura otoczenia będzie wyższa niż 18-20 stopni Celcjusza, to ryzyko uszkodzenia lakieru lub powstania małych pęknięć będzie ograniczona. Przy większych wgnieceniach aby zminimalizować ryzyko pęknięcia lakieru stosuje się podgrzewanie powłoki lakierniczej nawet do ok 50 stopni, lakier w tych temperaturach ma większą plastyczność. A naprawa usuwania wgnieceń bez lakierowania jest wtedy skuteczna.

AD 5. Czy da się wyciągnąć wgniotki po gradzie ze słupków dachowych?

Jak najbardziej taka naprawa usunięcia wgniecenia jest możliwa. Wykorzystuje się do tego technikę zwaną metodą klejową. Jest to metoda w której usuwanie wgnieceń wykonuje się przez specjalne adaptery naklejane na powierzchnię słupka przy pomocy gorącego kleju, po zastygnięciu wyciąga się wgniecenie za pomocą młotka bezwładnościowego.

AD 6. Czy mogę sam usunąć wgniecenia po szkodzie gradowej tanim zestawem z internetu.

Naprawy pdr bez lakierowania wymagają dużej wprawy oraz specjalistycznego sprzętu. Sprzęt ten niejednokrotnie kosztuje więcej niż koszt kilkunastu napraw po gradobiciu. Tani zestaw z internetu może narobić więcej szkód a naprawa po samodzielnych próbach wyciągnięcia wgnieceń u specjalisty będzie dużo wyższa niż pierwotna wycena naprawy wgniotek. Dla tego nie zaleca się takich prób. Po więcej informacji zapraszam do artykułu Fakty i mity.

AD 7. Jaki jest koszt naprawy importowanego samochodu po gradobiciu?

Samochody sprowadzane ze Stanów Zjednoczonych lub zachodnich rejonów europy to samochody z reguły sprzedawane przez firmy ubezpieczeniowe. Sprzedaż spowodowana jest z reguły przez tzw. szkodę całkowitą. Co to oznacza? Szkoda Całkowita to określenie używane w przypadku gdy wartość naprawy danego samochodu przewyższa 50-70% wartości samochodu (procent jest uzależnione od firm ubezpieczeniowej) Na koszt naprawy po gradobiciu składa się wymiana na nowe oryginalne części, ewentualne lakierowanie w serwisie ASO, wyciąganie wgnieceń metodą PDR, roboczogodziny i wiele innych. Chcąc naprawić takie auto zgodnie ze sztuką trzeba liczyć się z dużymi kosztami. Niestety i tu nie jestem w stanie jednoznacznie odpowiedzieć. Jedynie mogę szacunkowo podać widełki po oględzinach. Do samej ceny naprawy usuwania wgnieceń która może oscylować w granicy 10-20 tyś (sama naprawa pdr) mowa tu o samochodach gdzie uszkodzenia są widoczne gołym okiem, pęknięte szyby czy uszkodzone lampy. Dlatego warto dobrze kalkulować opłacalność takiego zakupu.

Gradobicie usa

AD 8. Czy da się naprawić wgniecenie na „rancie”?

Tak, wyciąganie wgniecenia na rancie, przetłoczeniu jest możliwe jeżeli jest dostęp do uszkodzenia ale przy tych naprawach jest również duże ryzyko uszkodzenia lakieru przy prostowaniu zagniecenia. Do określenia możliwości wykonania naprawy bez lakierowania często pomocne jest wysłanie zdjęć. Ostatecznie jednak najlepiej podjechać na oględziny uszkodznia.

AD 9. Czy elementy aluminiowe da się naprawić?

Elementy z aluminium są sztywniejsze, twardsze oraz w porównaniu do blachy nie mają pamięci kształtu co sprawia iż naprawa usuwania wgnieceń jest utrudniona ale nie niemożliwa. Aluminium w ekstremalnych przypadkach podczas prostowania może pękać gdyż ma mniejszą plastyczność niż blacha. Proces nagrzewania ma na celu zmniejszenie ryzyka uszkodzenia lakieru podczas prostowania wgniotki.

AD 10. Czy wgniotki wyciąga się magnesami?

Niestety nie. To jeden z mitów. Wgnieceń nie wyciąga się magnesami. Często spotykam się z tego typy pytaniami. Po więcej podobnych mitów odsyłam was do wcześniejszego artykułu Fakty i mity o PDR

AD 11. Czy naprawę po gradobiciu wykonam w pełni z ubezpieczenia AC?

Jest to uzależnione od wykupionego przez Państwa wariantu AC. Warto na to zwrócić uwagę podczas wykupywania polisy gdyż z racji na to iż w Polsce występowanie gradobić jest coraz częstsze firmy ubezpieczeniowe powoli wycofują zakres napraw gradowych z podstawowych polis AC. Taka opcja usuwania wgnieceń metodą pdr zaczyna być dodatkowo płatna. Warto dopytać swojego agenta. Jeśli macie taką usługę w polisie, to pokryje ona całą naprawę po gradobiciu.

AD 12. Czy wyciąganie wgnieceń po gradzie przed sprzedażą ma sens?

Jak najbardziej tak. Usuwanie wgnieceń ma sens. Warto usunąć nie tylko wgniecenia po gradobiciu ale też i wszelkie drobne wgniotki, zagniecenia które mogą zaniżyć wartość samochodu, przez co kupujący może zbyt nisko wyceniać wasze auto.

AD 13. Czy usuwanie gradobicia może wykonać każdy technik PDR?

Naprawę po gradobiciu bez lakierowania może wykonać każdy technik PDR, ale z różnym skutkiem. Warto dowiedzieć się czy dany technik ma doświadczenie w usuwaniu  wgnieceń po gradobiciu. Czy jakość wykonywanych przez niego usług jest na odpowiednim poziomie.

AD 14. Ile trwa kalkulacja samochodu po gradobiciu.

Na prawidłowo wykonaną kalkulacje warto zarezerwować sobie ok 1-2 godz. Jest to czas na dokładne policzenie każdego z elementów karoserii z osobna. Podsumowanie, wypełnienie protokołu szkody gradowej oraz ewentualne wypełnienie cesji szkody. Oraz innych dokumentów wymaganych przez ubezpieczyciela w celu bezgotówkowej likwidacji szkody z AC.

AD 15. Skąd bierze się różnica ilości wgnieceń? Ja widziałem 20szt. Technik pdr zaznaczył 80szt.

Różnica ta wynika przede wszystkim z faktu, że technik do oględzin używa najczęściej specjalistycznej lampy, która uwydatnia każde załamanie światła na karoserii, ukazując tym samym, gdzie znajdują się wgniecenia. Na te odchyłki wpływa tez kolor samochodu który może sztucznie „maskować” uszkodzenia. Poniżej zdjęcie na którym widać że wgniecenia widoczne są pod blendą z pasami, natomiast tam gdzie blenda nie odbija się na lakierze, widoczność wgnieceń jest bardzo słaba, wręcz nie zauważalna.

Wgniotki po gradzie
usuwanie wgnieceń po gradobiciu