Usuwanie wgnieceń po fajerwerkach
Sylwester to czas zabawy. Jednak w czasie zabawy warto zadbać o bezpieczeństwo. W okresie nowego roku to nie warunki atmosferyczne sprawiają że wasze samochody ulegają zniszczeniu. Gdy zaczynamy odliczanie i w niebo posyłamy ogromne ilości radości w postaci fajerwerków, zaczynają się problemy i dzwonimy po usługi usuwania wgnieceń. Niestety coraz częściej spotykam się z sytuacjami w których źle użytkowane sztuczne ognie z impetem wpadają na wasze samochody. Zdarza się również że spadające szczątki mogą uszkodzić maskę lub dach waszego auta. Najczęściej jednak zamiast raca wylecieć w górę, z impetem wpada na najbliżej zaparkowany pojazd.

Niestety uszkodzenia te są bardzo trudne do naprawy. Często w samym środku wgniotki jest porysowany lakier. Dodatkowo gorąco które wytwarza się podczas wystrzałów dodatkowo hartuje blachę w miejscu uszkodzenia co utrudnia jego naprawę. Uderzenia spowodowane przez fajerwerki zazwyczaj są ostro zagniecione, blacha rozciągnięta.
Jak usunąć wgniecenie po fajerwerkach?
Zazwyczaj zaczynamy jak z każdym innym tego typu uszkodzeniem. Następuje wypychanie, usuwanie wgnieceń do momentu aż blacha się poddaje. Po pewnym czasie blacha zacieśnia się w środku wgniecenia i tu zaczynają się schody. Z pomocą przychodzi tradycyjna metoda blacharska z „babką” blacharską oraz młoteczkiem. Po wyklepaniu wgniecenia za pomocą wypolerowanego młotka ( wypolerowany młotek na wysoki połysk nie rysuje powierzchni lakieru, jest to najczęściej uzywane narzędzie do usuwania wgnieceń metodą PDR).

Tak przygotowana powierzchnia zaczyna ujawniać efekt bąbelkowania lub jak to niektórzy mówią efekt kapsla frugo. Oznacza to iż blacha została rozklepana i jest jej nadmiar. Aby ten nadmiar zmniejszyć należy za pomocą zgrzewarki do blachy usztywnić ją. Usztywnienie następuje przez nagrzewanie blachy elektrodą węglową. Po usztywnieniu jest możliwe sklepanie nadmiaru blachy do pożądanego poziomu. Niestety nie uda się to za pierwszym razem. Czynność należy powtarzać kilku krotnie do uzyskania pożądanego efektu. Na samo zakończenie naprawy usuwania wgniecenia należy wszelkie niedoskonałości, zarysowania czy mikro dołki wyszlifować papierem o wysokiej gradacji po czym wypolerować. Tak naprawioną wgniotkę należy dodatkowo zabezpieczyć od spodniej części lakierem podkładowym w celu uniknięcia korozji w przyszłości.