Zimny Klej PDR: Nowoczesna i Bezpieczna Metoda Usuwania Wgnieceń Bez Lakierowania – Kompendium Wiedzy Specjalisty
Witajcie w fascynującym świecie PDR (Paintless Dent Repair). Innowacyjnej technologii, która umożliwia usuwanie wgnieceń z karoserii samochodowej bez konieczności przeprowadzania kosztownego i czasochłonnego lakierowania. Jedną z fundamentalnych technik, wykorzystywanych przez każdego wykwalifikowanego technika PDR, jest precyzyjna praca z zimnym klejem (cola fria). Bowiem ta niezwykle wszechstronna metoda zyskuje coraz większe uznanie i popularność. A to ze względu na jej wysoką skuteczność oraz, co najważniejsze, bezpieczeństwo dla oryginalnej powłoki lakierniczej pojazdu.
Ale czym dokładnie jest zimny klej PDR i dlaczego warto rozważyć jego zastosowanie?
Otóż, zimny klej, inaczej określany jako klej na zimno, a popularnie zwany cola fria, stanowi specjalistyczny rodzaj adhezyjnego materiału. Jest to specjalna mieszanka kleju butylowego z dodatkami. Mianowicie, po jego aplikacji na uszkodzoną powierzchnię i upływie czasu niezbędnego do związania, umożliwia on solidne przymocowanie specjalnie zaprojektowanych adapterów. Powszechnie znanych jako grzybki lub tabsy. Przy użyciu dedykowanych narzędzi, niezwykle delikatnie i precyzyjnie wyciągać nieestetyczne wgniecenia od zewnętrznej strony karoserii pojazdu.
Praca z wykorzystaniem zimnego kleju niesie za sobą szereg istotnych korzyści, które przemawiają za jej wyborem:
- Przede wszystkim, bezpieczeństwo oryginalnego lakieru: Jest to metoda całkowicie nieinwazyjna, co oznacza, że nie dochodzi do naruszenia fabrycznej powłoki lakierniczej. A to jest kluczowe dla zachowania pierwotnej wartości pojazdu oraz jego estetycznego wyglądu.
- Poza tym, wszechstronność zastosowania: Technika zimnego kleju okazuje się niezwykle skuteczna w przypadku różnorodnych wgnieceń, począwszy od drobnych uszkodzeń parkingowych, a skończywszy na obszernych uszkodzeniach, takich jak te spowodowane przez gradobicie.
- Ponadto, możliwość dotarcia do trudno dostępnych miejsc: Niekiedy, właśnie dzięki zastosowaniu zimnego kleju oraz odpowiednio dobranych adapterów, staje się możliwe usunięcie wgnieceń z obszarów, do których konwencjonalne narzędzia PDR po prostu nie mają dostępu.
- Co więcej, szybkość przeprowadzanej naprawy: W wielu sytuacjach, usuwanie wgnieceń przy użyciu zimnego kleju jest znacznie szybsze w porównaniu z tradycyjnymi metodami usuwania wgnieceń, co przekłada się na oszczędność czasu klienta.
Jakie są rodzaje zimnego kleju, które znajdują zastosowanie w PDR?
Na rynku istnieje szeroka gama zimnych klejów PDR, które różnią się między sobą swoimi unikalnymi właściwościami oraz docelowym przeznaczeniem. Dlatego też, specjaliści PDR z rozwagą dobierają konkretny rodzaj kleju. Biorąc pod uwagę charakter i rozmiar wgniecenia, typ lakieru, a także panujące warunki atmosferyczne. Do najczęściej wykorzystywanych rodzajów zaliczamy:
- Przede wszystkim, kleje uniwersalne: Charakteryzują się doskonałą przyczepnością do większości rodzajów powierzchni i znajdują szerokie zastosowanie w wielu różnych naprawach. np: Cola Fria, Glexo, Nussle.
- Następnie, kleje o wyjątkowo mocnej przyczepności: Są one specjalnie przeznaczone do usuwania większych i głębszych wgnieceń, które wymagają zastosowania znacznej siły wyciągania. Np: Glexo Hail, Sergio Blue (pillon PDR) Zazwyczaj są to kleje twarde. Do prawidłowej pracy tymi klejami potrzebna jest wyższa temperatura i/lub wcześniejsze podgrzanie naprawianej powierzchni.
- Kolejno, kleje charakteryzujące się wysoką elastycznością: Stanowią idealne rozwiązanie dla cienkich blach i delikatnych powierzchni, minimalizując potencjalne ryzyko uszkodzenia lakieru podczas naprawy. Np: Nussle, Makmayer. Do pracy tymi klejami nie konieczne jest wcześniejsze podgrzewanie powierzchni. Działają one też względnie dobrze przy niższych tepmeraturach.
- Oprócz tego, kleje wysokotemperaturowe oraz niskotemperaturowe: Są to specjalne formuły, które zostały opracowane z myślą o pracy w ekstremalnych warunkach temperaturowych, zapewniając niezawodną przyczepność niezależnie od aktualnej pogody. Np: Makmayer Green (from 18 to 40’C) Makmayer Orange (from -20 to 18’C). Najlepiej aby dobrze dobrać klej, należy zapoznać się ze specyfikacją konkretnego kleju podanego przez producenta.

Najczęściej używane kleje na zimno na polskim rynku to:
Cola Fria, Nussle, Sergio (Pillon), Glexo, Makmayer, Stickygum, DB Denttool Green blood, VIP.
Podsumowując:
Zimny klej stanowi nieocenione i niezastąpione narzędzie w codziennej pracy każdego doświadczonego technika PDR. Jego uniwersalność, wysoki poziom bezpieczeństwa dla oryginalnego lakieru. A także imponująca skuteczność w usuwaniu wgnieceń sprawiają, że jest to jedna z najczęściej rekomendowanych i wybieranych metod naprawy. Obserwując i pracując wieloma rodzajami od kilku producentów klejami, naprawy po gradobiciu są coraz szybsze oraz dokładniejsze. Każdy z nich nadaje się do innej pracy. Są kleje do napraw o ostrzejszym zagięciu gdzie siła musi być skupiona w małym punkcie. Kolejne są do dużych rozmiarów uszkodzeń, jeszcze inne do rozległych ale płytkich uszkodzeń gdzie z kolei potrzebna jest delikatna siła uderzenia.
Decydując się na usługi PDR oraz naprawy wgnieceń bez lakierowania. Warto upewnić się, że wybrany specjalista posiada bogate doświadczenie w pracy z zimnym klejem. Starannie dobiera odpowiednie materiały, dostosowane do specyfiki konkretnego uszkodzenia. Dzięki temu możecie Państwo mieć pewność, że Wasz samochód odzyska swój idealny, fabryczny wygląd bez jakiejkolwiek ingerencji w oryginalny lakier. Pamiętajcie, profesjonalne usuwanie wgnieceń to mądra inwestycja w długotrwałą wartość Waszego pojazdu.