Zestaw młotek i adaptery do zimnego kleju

Zimny klej – Cola fria

Zimny Klej PDR: Nowoczesna i Bezpieczna Metoda Usuwania Wgnieceń Bez Lakierowania – Kompendium Wiedzy Specjalisty

Witajcie w fascynującym świecie PDR (Paintless Dent Repair). Innowacyjnej technologii, która umożliwia usuwanie wgnieceń z karoserii samochodowej bez konieczności przeprowadzania kosztownego i czasochłonnego lakierowania. Jedną z fundamentalnych technik, wykorzystywanych przez każdego wykwalifikowanego technika PDR, jest precyzyjna praca z zimnym klejem (cola fria). Bowiem ta niezwykle wszechstronna metoda zyskuje coraz większe uznanie i popularność. A to ze względu na jej wysoką skuteczność oraz, co najważniejsze, bezpieczeństwo dla oryginalnej powłoki lakierniczej pojazdu.

Ale czym dokładnie jest zimny klej PDR i dlaczego warto rozważyć jego zastosowanie?

Otóż, zimny klej, inaczej określany jako klej na zimno, a popularnie zwany cola fria, stanowi specjalistyczny rodzaj adhezyjnego materiału. Jest to specjalna mieszanka kleju butylowego z dodatkami. Mianowicie, po jego aplikacji na uszkodzoną powierzchnię i upływie czasu niezbędnego do związania, umożliwia on solidne przymocowanie specjalnie zaprojektowanych adapterów. Powszechnie znanych jako grzybki lub tabsy. Przy użyciu dedykowanych narzędzi, niezwykle delikatnie i precyzyjnie wyciągać nieestetyczne wgniecenia od zewnętrznej strony karoserii pojazdu.

Praca z wykorzystaniem zimnego kleju niesie za sobą szereg istotnych korzyści, które przemawiają za jej wyborem:

  • Przede wszystkim, bezpieczeństwo oryginalnego lakieru: Jest to metoda całkowicie nieinwazyjna, co oznacza, że nie dochodzi do naruszenia fabrycznej powłoki lakierniczej. A to jest kluczowe dla zachowania pierwotnej wartości pojazdu oraz jego estetycznego wyglądu.
  • Poza tym, wszechstronność zastosowania: Technika zimnego kleju okazuje się niezwykle skuteczna w przypadku różnorodnych wgnieceń, począwszy od drobnych uszkodzeń parkingowych, a skończywszy na obszernych uszkodzeniach, takich jak te spowodowane przez gradobicie.
  • Ponadto, możliwość dotarcia do trudno dostępnych miejsc: Niekiedy, właśnie dzięki zastosowaniu zimnego kleju oraz odpowiednio dobranych adapterów, staje się możliwe usunięcie wgnieceń z obszarów, do których konwencjonalne narzędzia PDR po prostu nie mają dostępu.
  • Co więcej, szybkość przeprowadzanej naprawy: W wielu sytuacjach, usuwanie wgnieceń przy użyciu zimnego kleju jest znacznie szybsze w porównaniu z tradycyjnymi metodami usuwania wgnieceń, co przekłada się na oszczędność czasu klienta.

Jakie są rodzaje zimnego kleju, które znajdują zastosowanie w PDR?

Na rynku istnieje szeroka gama zimnych klejów PDR, które różnią się między sobą swoimi unikalnymi właściwościami oraz docelowym przeznaczeniem. Dlatego też, specjaliści PDR z rozwagą dobierają konkretny rodzaj kleju. Biorąc pod uwagę charakter i rozmiar wgniecenia, typ lakieru, a także panujące warunki atmosferyczne. Do najczęściej wykorzystywanych rodzajów zaliczamy:

  • Przede wszystkim, kleje uniwersalne: Charakteryzują się doskonałą przyczepnością do większości rodzajów powierzchni i znajdują szerokie zastosowanie w wielu różnych naprawach. np: Cola Fria, Glexo, Nussle.
  • Następnie, kleje o wyjątkowo mocnej przyczepności: Są one specjalnie przeznaczone do usuwania większych i głębszych wgnieceń, które wymagają zastosowania znacznej siły wyciągania. Np: Glexo Hail, Sergio Blue (pillon PDR) Zazwyczaj są to kleje twarde. Do prawidłowej pracy tymi klejami potrzebna jest wyższa temperatura i/lub wcześniejsze podgrzanie naprawianej powierzchni.
  • Kolejno, kleje charakteryzujące się wysoką elastycznością: Stanowią idealne rozwiązanie dla cienkich blach i delikatnych powierzchni, minimalizując potencjalne ryzyko uszkodzenia lakieru podczas naprawy. Np: Nussle, Makmayer. Do pracy tymi klejami nie konieczne jest wcześniejsze podgrzewanie powierzchni. Działają one też względnie dobrze przy niższych tepmeraturach.
  • Oprócz tego, kleje wysokotemperaturowe oraz niskotemperaturowe: Są to specjalne formuły, które zostały opracowane z myślą o pracy w ekstremalnych warunkach temperaturowych, zapewniając niezawodną przyczepność niezależnie od aktualnej pogody. Np: Makmayer Green (from 18 to 40’C) Makmayer Orange (from -20 to 18’C). Najlepiej aby dobrze dobrać klej, należy zapoznać się ze specyfikacją konkretnego kleju podanego przez producenta.
Klej na zimno pdr
zestaw różnych klei na zimno od kilku producentów

Najczęściej używane kleje na zimno na polskim rynku to:

Cola Fria, Nussle, Sergio (Pillon), Glexo, Makmayer, Stickygum, DB Denttool Green blood, VIP.

Podsumowując:

Zimny klej stanowi nieocenione i niezastąpione narzędzie w codziennej pracy każdego doświadczonego technika PDR. Jego uniwersalność, wysoki poziom bezpieczeństwa dla oryginalnego lakieru. A także imponująca skuteczność w usuwaniu wgnieceń sprawiają, że jest to jedna z najczęściej rekomendowanych i wybieranych metod naprawy. Obserwując i pracując wieloma rodzajami od kilku producentów klejami, naprawy po gradobiciu są coraz szybsze oraz dokładniejsze. Każdy z nich nadaje się do innej pracy. Są kleje do napraw o ostrzejszym zagięciu gdzie siła musi być skupiona w małym punkcie. Kolejne są do dużych rozmiarów uszkodzeń, jeszcze inne do rozległych ale płytkich uszkodzeń gdzie z kolei potrzebna jest delikatna siła uderzenia.

Decydując się na usługi PDR oraz naprawy wgnieceń bez lakierowania. Warto upewnić się, że wybrany specjalista posiada bogate doświadczenie w pracy z zimnym klejem. Starannie dobiera odpowiednie materiały, dostosowane do specyfiki konkretnego uszkodzenia. Dzięki temu możecie Państwo mieć pewność, że Wasz samochód odzyska swój idealny, fabryczny wygląd bez jakiejkolwiek ingerencji w oryginalny lakier. Pamiętajcie, profesjonalne usuwanie wgnieceń to mądra inwestycja w długotrwałą wartość Waszego pojazdu.