PDR

CO TO JEST PDR

Jest to skrót z ang. “paintless dent repair’ bezlakierowe usuwanie wgnieceń. Metoda ta, jeśli jest wykonywana przez doświadczonych techników daje świetne rezultaty. Przywrócenie oryginalnego kształtu bez ingerencji w powłokę lakierniczą, A co za tym idzie, pozostanie bez szpachli i lakierowania. Dzięki czemu nasz samochód pozostanie, z oryginalną powłoką lakierniczą.  co za tym idzie, nie traci na wartości przy dalszej odsprzedaży. Usuwanie wgnieceń jest możliwe, jeśli powłoka lakiernicza jest nieuszkodzona. Czasami wykonuje się również naprawy na elementach z uszkodzonym lakierem. Tak zwane “pusch to paint” wtedy też przygotowuje się taki element do malowania. Dzięki czemu blacharz oraz lakiernik mają przygotowaną część do nałożenia nowej warstwy lakieru bez użycia wypełniaczy.

Historia powstania nowej profesji. Kiedy i gdzie?

Technologia ta narodziła się około 1940 roku w zakładach Mercedesa. W czasie produkcji pracownicy usuwali wgniecenia poprzez prostowanie, klepanie elementów blacharskich i ponowne lakierowanie elementów. Niestety było to zbyt czasochłonne i kosztowne. Pracownicy zaczęli więc prostować wgniecenia prowizorycznymi, własnoręcznie zrobionymi narzędziami. Metoda ta była przez wiele lat nieznana ogółowi społeczeństwa i nie wychodziła poza mury fabryk. Aż do roku 1960, kiedy to pracownik Oskar Flaih został zaproszony na targi motoryzacyjne w Nowym Jorku. Tam miał zadbać o wygląd wystawianych samochodów. Wcześniej uszkodzenia naprawiano na szybko poprzez lakierowanie w ciągu nocy całych elementów. Do dziś wielkie koncerny samochodowe stosują tę metodę. Wgniotki które powstawały w wyniku nieudolnego montażu elementów karoserii, uszkodzeń w transporcie czy innych losowych zdarzeń.

Metody napraw

Jako dwie główne metody usuwania wgniotek stosowane przez szersze grono techników to metoda klejowa oraz dźwigniowa. Jest coraz więcej sposobów jak np. Urządzenia indukcyjne czy zgrzewanie za pomocą elektrod węglowych. Ale jako rdzeń tej branży uważa się właśnie jako te dwa podstawowe sposoby na pozbycie się dołków.

Metoda klejowa “glue pull”

Usuwanie wgnieceń czy też wyciąganie metodą klejową polega na przyklejeniu adapterów, grzybków różnego kształtu i rozmiaru dopasowanego odpowiednio do zagniecenia. Bezpośrednio na powłokę lakierniczą. Po wyschnięciu kleju za pomocą młotka bezwładnościowego lub pullera wyciągamy wgniecenie. Które z kolei w przypadku zbyt mocnej ingerencji należy zbić pobijakiem z tworzywa sztucznego. Czynność tą należy powtarzać aż do uzyskania idealnie gładkiej powierzchni.

Metoda dźwigniowa

Wypychanie wgniecenia polega na podnoszeniu zagniecionego metalu od wewnętrznej strony poszycia. Co czasami wiąże się z konieczność demontażu elementów tapicerki. Lampy, podsufitki czy inne elementy karoserii demontujemy, po to aby ułatwić dostęp do uszkodzonego miejsca. Czynność wypychania wgniotki polega na delikatnym i długotrwałym “masowaniu” blachy co ostatecznie powoduje skuteczne usunięcie wgniecenia.

Usuwanie skutków gradobicia

Aktualne zjawiska pogodowe takie jak gradobicia są coraz częściej występują w naszym kraju. Dlatego rozwój techniki pdr jest coraz większy i grono specjalistów tej dziedziny się powiększa. Naprawy po gradowe z wykorzystaniem pdr są szybkim i sprawdzonym już przez autoryzowane serwisy sposobem na przywrócenie samochodom nowego wyglądu. Warunkiem oczywiście jest to, aby lakier nie miał pęknięć oraz był fabrycznie nałożony. Przy ponownie lakierowanych elementach istnieje duże ryzyko zerwania lakieru. Metody te przy naprawach po gradobiciu są zdecydowanie szybsze, ale i tańsze niż tradycyjne metody blacharsko-lakiernicze.
Do szybkiego i sprawnego usunięcia wgniotek po gradowych należy zdemontować podsufitkę samochodu. Aby wypychać pojedyncze punkty specjalnie do tego przygotowanymi narzędziami. Jeśli dostęp do wgniecenia jest utrudniony lub niemożliwy usuwam taką wgniotkę metodą klejową poprzez jej wyciągniecie. Na takie uszkodzenie nakleja się adapter, grzybek z klejem na gorąca, po czym wyciąga się młotkiem bezwładnościowym lub pulerem.